Alla inlägg den 8 augusti 2007

Av Kajsa - 8 augusti 2007 00:33

Hälsade på min lilla mormor idag och vi hade verkligen otroligt roligt tillsammans. Jag frågade henne nämligen om de aftonklänningar som hon haft under sitt liv, och om hon hade sparat några och det hade hon! De är alla från 1954 till mitten av 1970-talet. Vi hade båda lika roligt när vi tog fram dem. Och sen när vi upptäckte att jag passade i dem så fotade min lilla mormor på 91 år mig med min digitalkamera, jag var imponerad. 
Några klänningar tyckte mormor behövde smycken, så då fick vi springa till smyckeslådorna för att leta. Vad mycket energi det finns i en gammal människa bara hon får något hon tycker är roligt att göra.

Mormors favoritklänning, sa hon. Jag tyckte också om den.


Dessa två är inköpta på Hawaii, även om man kanske inte kan tro det om den röda. Jag önskar det fanns ett tillfälle för en sån klänning, för den är så fin. Men, när det knappt finns tillfällen för ärmlösa långklänningar nuförtiden, så finns det verkligen inte för de med långa ärmar.

Den här tror jag var köpt i Helsingborg. Min mamma hade visst lånat de några gånger också.

Kommer inte ihåg var den här var köpt någonstans, men den var pampig! Kan tro att min mormor var fin i den, även om det inte alls är min stil.

Märk väl halsbandet. Den här satt väldigt fint, men är ju tyvärr inte alls i mina färger.

Den här är inköpt i Afrika.
Nu till min favoritklänning. Den är från 1954, tyget är handmålat. På den sista bilden kan ni se att den är rundskuren, alltså en perfekt cirkel om man lägger ut den på marken. Det roliga med det fotot är att min morfar tog ett sådant foto på mormor 1954, och nu sitter jag där i klänningen 53 år senare!



Den här klänningen skulle jag verkligen kunna tänka mig att låna, om tillfälle ges.
Är så glad att jag åkte och hälsade på mormor. Nu har hon något att tänka på och fixa med de närmaste dagarna och hon var så glad idag när hon ringde min mamma och berättade om hur roligt vi haft. Jag hoppas jag kan åka dit snart igen.

Ovido - Quiz & Flashcards