Direktlänk till inlägg 23 augusti 2007

Livet på Stensund

Av Kajsa - 23 augusti 2007 17:41

Äntligen hittade jag tid till att sätta mig här och berätta hur jag har det. Fast egentligen ska jag inte säga "äntligen", för jag har haft så mycket roligt för mig att jag inte haft tid till det.




Nu har jag varit här på Stensund i fyra dagar. Det har varit fyra dagar fyllda till bredden av känslor, intryck och nya bekantskaper.


Den första dagen var otroligt nervös. Skulle jag hitta några jag tyckte om? Skulle de tycka om mig? SKulle jag trivas att bo här? Men, allt gick bra. De flesta var väldigt öppna, och mentaliteten var en helt annan än på till exempel gymnasiet, här är alla med alla.


Jag upptäckte efter ett tag att jag trivs väldigt bra i Slottet med mina grannar. Det känns skönt att kunna skjunka ner i soffan i uppehållsrummet och slötitta på TV:n och känna sig som hemma med de som sitter bredvid.


Vad har jag då haft för mig? Jo, på tisdagen och onsdagen så förberedde vi för den kajakpaddling som vi kommer att ha från måndag till torsdag nästa vecka. På tisdagen planerade min del av klassen mat och provade att slå upp tälten. Vi delades upp i små lag om tre som tillsammans skulle skriva meny och handla mat åt sig. Ute var det strålande sol, och den delen av klassen som paddlade hade fint, men blåsigt väder.


På onsdagen var det vår tur att paddla. Vi vaknade upp till åskoväder och spöregn. Men, vi kom inte undan, här skulle paddlas. Dock var  det mycket som skulle förberedas innan själva turen på vattnet, så vi slapp i alla fall vara i havet när det blixtrade.


Paddlingen på förmiddagen var rolig, men mycket tung. Jag kände att jag nog skulle kunna tänka mig en dubbelkajak på den riktiga paddlingen, för jag var lite för svag för det blåsiga vädret.


Efter lunch gav vi oss ut igen, men då hade det äntligen lättat och solen sken. Men, då var det dags att bli ännu lite blötare, för nu skulle vi lära oss att vända och ta oss upp i kajaken från vattnet med hjälp av en vän. Det gick riktigt bra för mig, även om jag slog huvudet i kajaken på min väg upp.


Många av mina klasskompisar är riktiga träningsnarkomaner och tränar varje dag, eller nästintill. Det är praktiskt, för det får igång mig. Jag har inte tränat så här mycket sammanlagt på en månad. Dessutom så är alla så hjälpsamma, när jag var i gymmet fick jag hjälp med alla maskiner och hantlarna och de visade mig hur man skulle göra för att det skulle bli rätt. De kommer säkert bli jätteduktiga personligatränare. Jag upptäckte också att jag kanske inte har så dålig kondition som jag först trodde. Ser fram emot att få igång min träning!


Vad kan vara jobbigt här? Jo, när man kommer bort från folk man känner. Det är jobbigt att gå till matsalen själv, för även om jag skrev att "alla är med alla" så gäller det i första hand inom klassen och boendegruppen. Jag är inte alltid på humör att ta kontakt med nya människor. Mest inte när jag ska äta. Så då får man helt enkelt hoppas att man ser någon man känner, och det gör man oftast också. Till exempel till frukost så är det inte så många som är uppe så tidigt som jag, så då är det ett visst gäng som sitter nere i matsalen när jag kommer ner. Och det är på sitt sätt också tlite roligt, för då får man lära känna människor som man kanske inte annars väljer att prata med i första hand.




Apropå mat, Vad bortskämd man blir här! Maten är otroligt god, och den är oftast nyttig också. De har ett stort salladsbord till alla måltider och där finns inte bara sallad utan också hummus och kanske en pastasallad från dagen innan. "Husfar" har haft två restauranger i Trosa tidigare, och det märks, vi får riktig restaurangmat vissa dagar. Jag mår extra bra när jag får bra mat, och extra dåligt vid motsatsen. Därför tror jag att maten hjälpt till för att få mig att trivas så bra här.


Imorgon ska vi på cykelutflykt till Trosa för att "kolla in byn". Inget större behov för mig, men ska ändå bli mysigt med en cyckelutflykt tillsammans, sedan slutar vi nämligen efter lunch.


Nu ska jag ta det lite lugnt, för en gångs skull, ingen träning som de andra dagarna för träningsvärken sitter överallt sedan paddlingen.


 
 
vampireslave

vampireslave

24 augusti 2007 16:34

det låter asroligt! som om du verkligen hittat din grej att pyssla med detta kommande år. =) det kommer bli så otroligt roligt under nästa veckas paddling oxå, tungt men kul! massa kramar

http://vampireslave.bloggagratis.se

 
Mary

Mary

29 augusti 2007 12:15

Kajsa, uppdatera! JAg sitter ju här arbetslös och väntar på dina mysiga inlägg! Nyfiken på hur det går på Stensund... kram

http://mia-maria.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Stnc

30 augusti 2007 12:19

jag sitter och ler medan jag läser detta - så himla härligt att se att du trivs och har det bra. krama

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa - 28 mars 2009 15:31

Nu har jag skaffat mig en ny blogg. Vi ses på:       http://kajsatankar.wordpress.com/         Välkomna! ...

Sol

Av Kajsa - 21 april 2008 20:22

Det är för soligt för att blogga. Det är för lite tid kvar i skolan för att blogga. Inspirationen finns inte. Kanske kommer tillbaka om jag solar lite till... ...

Av Kajsa - 4 april 2008 18:32

Min farfar har varit död i nio år, men idag pratade jag med honom.       Jag har alltid varit intresserad av vad som händer efter döden och har på senare år varit helt till freds med att de som dör går att prata med i alla fall. Därför tvekade jag i...

Av Kajsa - 1 april 2008 19:57

Då har ännu en dag på praktiken når sin enda. Trivs verkligen med att praktisera hos Gittan (akupunktören). Hon är bra på att förklara vad hon gör och jag lär mig massor.   Det är bara så tråkigt att komma hem från praktiken och ha plugg att göra. Nu...

Av Kajsa - 30 mars 2008 18:14

Tog precis en promenad med Linda i det vackra, men mycket blåsiga, vädret. Jag brukar i vanliga fall inte tycka om blåst, men den här gången kändes det som om hela jag blev utrensad av blåsten. Som om varje dammkorn i minsta lilla hörn blåste bort. J...

Ovido - Quiz & Flashcards