Direktlänk till inlägg 30 augusti 2007

Kajakhajk

Av Kajsa - 30 augusti 2007 19:56

Hemma igen efter fyra dagar i tält på öar i Nyköpings skärgård. Har haft en fantastisk tid med mina klaskompisar. Den enda tråkigheten var att jag fick hosta redan på söndagen innan vi åkte och den höll i sig under hela hajken. Vissa nätter hostade jag i flera timmar. Jag var mycket tacksam att några av mina klasskompisar var tvugna att paddla hem på kvälarna, för då kunde de köpa halstabletter åt mig. Annars var det tråkigt att de inte stannade, för vi hade detverkligen mydigt på kvällarna.


Paddlingen var tung, men den gick bra, för jag fick paddla i en dubbelkajak, och det var verkligen skönt för det blåste en hel del. Det var härligt att glida genom vattnet. Höra plasket från paddeln, känna vinden ta i och se en havsörn glida ovanför.


Två av de tre nätterna ute bodde vi på Kittelö, den går faktiskt att hitta om ni söker på eniros kartor. När vi väl kommit dit stannade vi till onsdag, för det var riktigt blåsigt. Tiden använde vi till lära-känna-lekar och presentationer av oss själva.


Presentationerna var verkligen en upplevelse. Alla i klassen fick presentera sig själva, berätta om sitt liv och sina erfarenheter och varför de valt att gå på Stensund. Verkligen alla i klassen hade varit med om mer eller mindre stora motgångar i sitt liv. Ingen hade haft ett okomplicerat liv, alla hade haft problem. Att dela med sig av det till varandra var ofta känslosamt och mycket starkt och vi kom varandra riktigt nära.


Det var verkligen avstressande att bo i naturen. Laga mat, diska, tvätta sig och sova ute. Mat från ett stormkök smakar lite godare än hemma.


Kvällarna var verkligen mysiga. En kväll satt vi till exempel och såg på hur månen gick upp. Den var full och lyste upp hela ön så man nästan inte behövde någon ficklampa.


Delade tält med en tjej som jag tycker jättemycket om och tycker att jag kommit riktigt nära efter den här helgen. Även om jag gilar de flesta i klassen om tycker om att umgs med dem är det skönt att hitta ngåra man passar lite bättre med.


Vår sista kväll var vi på en ö som hette Rågön, den paddlade vi till på onsdagen för att ha nära hem när vi skulle paddla hem till Hälgö där vi skulle lämna kajakerna. Linda, som jag bodde med, och kag var inte så smarta och lyckades sätta upp tältet i en backe. Detta resulterade i att jag kunde åka kana i min sovsäck på kvällen när vi skulle sova.


Sista kvällen satt vi vid lägerelden tillsammans och pratade och drack te och hade det mysigt.


Är jättglad att vi åkte iväg på den här hajken. Hade tagit lång tid att komma varann så nära i klassrummet. Oj, vad jag trivs här! Jag känner på mig att det här kommer att bli ett av de bästa åren i mitt liv, faktiskt.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kajsa - 28 mars 2009 15:31

Nu har jag skaffat mig en ny blogg. Vi ses på:       http://kajsatankar.wordpress.com/         Välkomna! ...

Sol

Av Kajsa - 21 april 2008 20:22

Det är för soligt för att blogga. Det är för lite tid kvar i skolan för att blogga. Inspirationen finns inte. Kanske kommer tillbaka om jag solar lite till... ...

Av Kajsa - 4 april 2008 18:32

Min farfar har varit död i nio år, men idag pratade jag med honom.       Jag har alltid varit intresserad av vad som händer efter döden och har på senare år varit helt till freds med att de som dör går att prata med i alla fall. Därför tvekade jag i...

Av Kajsa - 1 april 2008 19:57

Då har ännu en dag på praktiken når sin enda. Trivs verkligen med att praktisera hos Gittan (akupunktören). Hon är bra på att förklara vad hon gör och jag lär mig massor.   Det är bara så tråkigt att komma hem från praktiken och ha plugg att göra. Nu...

Av Kajsa - 30 mars 2008 18:14

Tog precis en promenad med Linda i det vackra, men mycket blåsiga, vädret. Jag brukar i vanliga fall inte tycka om blåst, men den här gången kändes det som om hela jag blev utrensad av blåsten. Som om varje dammkorn i minsta lilla hörn blåste bort. J...

Ovido - Quiz & Flashcards